Dokument 3:10 (2000–2001) / Offentliggjort Multi-bi tilskudd til utdanningstiltak i regi av UNESCO og Verdensbanken
I Niger ble problemer forsterket ved at Verdensbank-prosjektene grep inn i spenningsfylte utdanningspolitiske spørsmål. Vanskelighetene i gjennomføringen av prosjektene har sannsynligvis sammenheng med at det er et misforhold mellom prosjektenes størrelse og de lokale myndighetenes kapasitet til å gjennomføre prosjektene.
- Prosjektplanene for både UNESCO- og Verdensbank-prosjektene er i hovedsak innrettet i tråd med sentrale norske mål og prinsipper for bistanden.
- Flesteparten av aktivitetsmålene i prosjektene er nådd, selv om
enkelte av aktivitetsmålene for Verdensbank-prosjektene er nedjustert underveis. - For Verdensbank-prosjektene viser undersøkelsen at det i gjennomføringsfasen har oppstått ulike problemer. Både i Laos og Niger har det vært forsinkelser i prosjektgjennomføringen, nedjustering av aktivitetsmål for skolebygging og problemer med distribusjonen av lærebøker.
- Størrelsen på Verdensbank-prosjektene kan svekke muligheten for varige virkninger av tiltakene.
- Også for de langt mindre omfattende UNESCO-prosjektene er det usikkerhet rundt spørsmålet om varige virkninger.
- Det er en svakhet ved planene for de undersøkte UNESCO-prosjektene at de ikke inneholder risikovurderinger.
- Evalueringene av prosjektene supplerer i liten grad den løpende resultatrapporteringen.
- Evalueringene er ledet av de involverte organisasjonene selv, og det er ikke gjort reelt uavhengige og eksterne evalueringer av prosjektene.
- I Utenriksdepartementetets beslutningsnotatene står de utdanningsfaglige sidene ved prosjektene i fokus. Det er lagt mindre
vekt på å vurdere de politiske forholdene i landene.