Hopp til hovedinnhold

Dokument 3:10 (2000–2001) / Offentliggjort Multi-bi tilskudd til utdanningstiltak i regi av UNESCO og Verdensbanken

I Niger ble problemer forsterket ved at Verdensbank-prosjektene grep inn i spenningsfylte utdanningspolitiske spørsmål. Vanskelighetene i gjennomføringen av prosjektene har sannsynligvis sammenheng med at det er et misforhold mellom prosjektenes størrelse og de lokale myndighetenes kapasitet til å gjennomføre prosjektene.

  • Prosjektplanene for både UNESCO- og Verdensbank-prosjektene er i hovedsak innrettet i tråd med sentrale norske mål og prinsipper for bistanden.
  • Flesteparten av aktivitetsmålene i prosjektene er nådd, selv om
    enkelte av aktivitetsmålene for Verdensbank-prosjektene er nedjustert underveis.
  • For Verdensbank-prosjektene viser undersøkelsen at det i gjennomføringsfasen har oppstått ulike problemer. Både i Laos og Niger har det vært forsinkelser i prosjektgjennomføringen, nedjustering av aktivitetsmål for skolebygging og problemer med distribusjonen av lærebøker.
  • Størrelsen på Verdensbank-prosjektene kan svekke muligheten for varige virkninger av tiltakene.
  • Også for de langt mindre omfattende UNESCO-prosjektene er det usikkerhet rundt spørsmålet om varige virkninger.
  • Det er en svakhet ved planene for de undersøkte UNESCO-prosjektene at de ikke inneholder risikovurderinger.
  • Evalueringene av prosjektene supplerer i liten grad den løpende resultatrapporteringen.
  • Evalueringene er ledet av de involverte organisasjonene selv, og det er ikke gjort reelt uavhengige og eksterne evalueringer av prosjektene.
  • I Utenriksdepartementetets beslutningsnotatene står de utdanningsfaglige sidene ved prosjektene i fokus. Det er lagt mindre
    vekt på å vurdere de politiske forholdene i landene.
Kategorier: Bistand/utenriks