Hopp til hovedinnhold

Dokument 3:10 (2000–2001) / Offentliggjort Multi-bi tilskudd til utdanningstiltak i regi av UNESCO og Verdensbanken

Vanskelighetene i gjennomføringen av prosjektene har sannsynligvis sammenheng med at det er et misforhold mellom prosjektenes størrelse og de lokale myndighetenes kapasitet til å gjennomføre prosjektene.

  • Prosjektplanene er i hovedsak innrettet i tråd med sentrale norske mål og prinsipper for bistanden.
  • Flesteparten av aktivitetsmålene i prosjektene nådd, selvom enkelte av aktivitetsmålene for Verdensbank-prosjektene er nedjustert underveis. 
  • For Verdensbank-prosjektene har det i gjennomføringsfasen oppstått ulike problemer. Både i Laos og Niger har det for eksempel vært  forsinkelser i prosjektgjennomføringen, nedjustering av aktivitetsmål for skolebygging og problemer med distribusjonen av lærebøker.
  • I Niger ble problemene forsterket ved at Verdensbank-prosjektene grep inn i spenningsfylte utdanningspolitiske spørsmål.
  • Størrelsen på Verdensbankprosjektene kan svekke muligheten for varige virkninger av tiltakene.
  • Også i UNESCO-prosjektene er det usikkerhet rundt spørsmålet om varige virkninger.
  • Både for Verdensbank- og for UNESCO-prosjektene viser undersøkelsen at evalueringene av prosjektene i liten grad supplerer den løpende resultatrapporteringen, for eksempel når det gjelder kvalitative data om virkningene av tiltakene. Videre er evalueringene ledet av de involverte organisasjonene selv, og det er ikke gjort reelt uavhengige og eksterne evalueringer av prosjektene.
Kategorier: Bistand/utenriks