Dokument 3:4 (2003–2004) / Offentliggjort Undersøkelse av statlig kjøp av persontransporttjenester fra NSB
Persontrafikkomfanget er redusert med 11,8 prosent i perioden 1997–2001. Samtidig har det vært en vekst i togproduksjonen på 10,2 prosent og en kostnadsvekst på 12,5 prosent. Dette innebærer at staten har fått stadig mindre persontrafikk for de pengene som bevilges til kjøp av togtransport.
Funn
- Togproduksjonen innenfor ordningen med statlig kjøp har økt med 10,2
prosent fra 1997 til 2001, målt ved antall togkilometer. - En høy andel av driftsavvikene er følgeforsinkelser og avvik knyttet
til et relativt begrenset antall begivenheter. - Busstransport inngår i stigende grad som en ordinær og planlagt del av den avtalte produksjonen.
- Driftsproblem er i all hovedsak knyttet til forhold som enten NSB eller
Jernbaneverket har ansvar for. - NSB og Jernbaneverket har samlet omfattende informasjon, som med en del tilpasninger og økt presisjon i statistikkbearbeidelsen, kan danne et godt grunnlag for styring av ordningen med statlig kjøp av persontransporttjenester på jernbanenettet.
- Tertialrapportene er lite egnet til å følge opp de aktuelle kravene og forutsetningene i avtaleverket.
- NSBs rapportering om regularitet og punktlighet bygger på data med betydelige svakheter knyttet til relevans.
- Driftskostnadene og -inntektene spesifiseres ikke og brytes ikke ned på
toggrupper og de enkelte togprodukter i tråd med ravene i avtaleverket. - Styringsinformasjonen som Samferdsesdepartementet har innhentet setter departementet i begrenset grad i stand til å evaluere effekten av det kjøpte togtilbudet.
- NSB har i perioden 1998–2002 for det aller meste av produksjonen har hatt en månedlig måloppnåelse som overstiger 80 prosent.