Dokument 3:4 (2007–2008) / Offentliggjort Undersøkelse av Justisdepartementets samordningsansvar for samfunnssikkerhet
Det er fortsatt svakheter på departementsnivå når det gjelder arbeidet med overordnede risiko- og sårbarhetsanalyser. Fem av ni undersøkte departementer har ikke gjennomført slike analyser for hele departementsområdet. Det er også svakheter i hvordan Justisdepartementet følger opp tilsynsarbeidet i departementene og hvordan samfunnssikkerhetsarbeidet i departementenes styringsdialog prioriteres.
Funn
- Arbeidet med overordnede risiko- og sårbarhetsanalyser er mangelfullt på departementsnivå.
- Positiv utvikling: I 2006 var det fire av de ni undersøkte departementene som ikke hadde en overordnet plan for beredskap. Våren 2007 var det kun ett av de ni undersøkte departementene som ikke hadde en slik plan.
- Justisdepartementets rolle som samordningsdepartement oppleves av enkelte departementer som noe utydelig.
- Aktørenes forventninger til lederdepartementets rolle under Øvelse Oslo 2006 var uklare, og at de hadde ulike oppfatninger av denne rollen. Det samme gjaldt departementenes forventninger til Krisestøtteenheten.
- Det var store forsinkelser i formidlingen av trusselvurderingene under Øvelse Oslo. Tekniske løsninger og IKT-verktøy fungerte ikke tilfredstillende under øvelsen.
- Under øvelsen tok det lang tid før befolkningen ble informert. Media fikk informasjonen for sent og at media, ifølge media selv, ikke fikk de rette personene raskt nok i tale.
- De ni departementene har lagt ulik vekt på å rapportere om samfunnssikkerhetsarbeidet i St.prp. nr. 1 for årene 2006 og 2007.
- Det er variasjoner i hvordan samfunnssikkerhets- og beredskapsarbeidet blir behandlet i tildelingsbrevene fra de ni departementene til de underliggende etatene og virksomhetene.
- Informasjonsflyten i departementene er dårligere på strategisk nivå enn på operativt nivå.