Dokument 3:17 (2024−2025) / Offentliggjort Læremidler i grunnskoler og videregående skoler
Elever og lærere mangler læremidler. Manglene er størst i grunnskolen og på yrkesfag. Skoleeierne kjøper ikke inn læremidler og utstyr som dekker skolenes behov.
-
(PDF, 3,7 MB)
Last ned fullversjon
Kort oppsummert
- Kommuner og fylkeskommuner kjøper ikke inn læremidler og utstyr som dekker skolenes behov.
- Kunnskapsdepartementet sørger ikke for at det blir produsert læremidler som dekker behovene til alle elever i alle fag.
Undersøkelsen omfatter både grunn- og videregående skoler i perioden 2018–2024.
Overordnet vurdering
-
Ikke tilfredsstillende
-
Kritikkverdig
-
Sterkt kritikkverdig
Det er ikke tilfredsstillende at elever og lærere mangler læremidler i skolen.
Skoleeierne kjøper ikke inn læremidler og utstyr som dekker skolenes behov. Det gjør at elevene får ulike forutsetninger for læring og fører til at lærerne bruker unødvendig mye tid på å kompensere for manglende læremidler.
Kunnskapsdepartementet sørger ikke for at det produseres læremidler som dekker behovene til alle elever i alle fag. Det gjelder særlig tilrettelagte læremidler og læremidler til elever i flere yrkesfag og fag med få elever på landsbasis.
Konklusjoner
- 20 prosent av lærere i grunnskolen sier de mangler nødvendige læremidler i sine fag.
- 25 prosent av yrkesfaglærere rapporterer det samme.
- Flere enn én tredel av lærerne i grunnskolen og videregående skole oppgir at de i liten grad eller ikke i det hele tatt er involvert i vurderinger av digitale læremidler ved innkjøp.
- Det er færre utgivelser og stor mangel på læremidler i yrkesfag. Det er gitt ut få trykte læremidler til bruk i yrkesfag etter 2020.
Figur: Har lærerne de læremidlene de trenger?
Kilde: Riksrevisjonens spørreundersøkelser til lærere.
«Jeg har de læremidlene jeg trenger for å legge opp undervisningen i tråd
med læreplanen (LK20)». N = 2 354 (grunnskole) og 1 757 (videregående
skole).
- Utdanningsdirektoratets tilskuddsordning for læremidler uten markedsgrunnlag og Statpeds læremiddelproduksjon og veiledning er ikke tilstrekkelig til å sikre god tilgang på tilrettelagte læremidler til de elevene som trenger det: Blinde/sterkt svaksynte og tegnspråklige elever får ikke dekket sine behov.
- For at elevene skal få tilstrekkelig utbytte av tilpassede læremidler, må læreren ha de nødvendige kunnskapene og ferdighetene til å ta disse i bruk. Denne kompetansen varierer og er til dels mangelfull.
Hver enkelt skoleeier har ansvar for at digitale læremidler og IKT-løsninger som brukes i det pedagogiske arbeidet, og som er utviklet for å støtte læringsaktiviteter, er universelt utformet og i tråd med krav til personvern og informasjonssikkerhet.
- Ansvaret har ført til betydelig ressursbruk og kompetanseutfordringer for skoleeierne.
- Begrenset kapasitet sentralt i kommunene til å gjøre disse vurderingene, kan ha bidratt til å begrense antallet læremidler som blir vurdert.
- Mange skoleeiere ønsker seg bedre statlig støtte til å vurdere om læremidlene oppfyller lovkravene.
- Det er planlagt og satt i verk nasjonale tiltak for å gi bedre støtte til skoleeierne.
- Mange lærere opplever at det ikke er avsatt nok tid til å sette seg inn i digitale læremidler og hvordan de kan brukes i undervisningen.
- Det er lite forskningsbasert kunnskap om bruk av digitale læremidler i skolen og hvordan man drar pedagogisk fordel av dem.
- Statlige tilskudd til læremidler har vært lite forutsigbare og fleksible i perioden 2018–2024. Skoleeierne fikk mindre økonomisk støtte fra staten enn sist det var endringer i læreplanene.
- Skoleeierne har i ulik grad sørget for at skolene har de læremidlene de trenger.
- Det varierer hvilke muligheter lærere har til å velge mellom trykte og digitale læremidler i de ulike fagene.
- Om lag halvparten av skolelederne i grunnskolen oppgir at de ikke har økonomisk handlingsrom til å sørge for læremidler som er oppdatert i tråd med de nye læreplanene.
Anbefalinger
Vi anbefaler Kunnskapsdepartementet å:
- følge opp mangelen på læremidler og de store forskjellene i hva elever og lærere har tilgang på, og vurdere om det er behov for ytterligere statlige tiltak
- iverksette tiltak som bedrer tilgangen på læremidler i yrkesfag og fag med få elever
- iverksette tiltak som sørger for tilrettelagte læremidler for elever som har behov for det
- fortsette arbeidet med nasjonal støtte til skoleeiernes vurderinger av om læremidlene ivaretar krav til personvern, informasjonssikkerhet og universell utforming
- sørge for mer kunnskap om bruk av trykte og digitale læremidler i skolen og hvordan læremiddelbruken påvirker elevenes læring
Vi anbefaler også at departementet iverksetter tiltak for at staten på en bedre måte kan formidle
- veiledningsmateriell
- kompetansetiltak
- forskning om læremiddelbruk
til lærere og skoler.
Spørsmål?

