Dokument 3:2 (2025–2026) / Offentliggjort Årlig rapport om revisjon av statens eierstyring 2025
Det er ikke tilfredsstillende at statens eierrapportering inneholder for lite informasjon til at den i tilstrekkelig grad kan informere allmennheten om statens eierutøvelse. Det er heller ikke tilfredsstillende at mange departementer ikke har tilpassede og oppdaterte retningslinjer for eierstyringen.
-
(PDF, 1,11 MB)
Last ned fullversjon
Kort bakgrunn
Ut fra vurdert risiko og vesentlighet har vi undersøkt om statsrådene ivaretar statens eierinteresser i samsvar med Stortingets vedtak og forutsetninger i selskaper hvor staten har bestemmende innflytelse.
Vi legger frem fire saker i årets revisjon:
- Eierdepartementenes oppfølging av statens eierforventninger
- Eierdepartementenes retningslinjer etter økonomireglementets § 10
- Samferdselsdepartementets oppfølging av utnyttelsen av overskuddskapasitet i jernbanens fiberinfrastruktur
- Organisering av eierskapet til jernbanens verkstedsinfrastruktur
Overordnet vurdering
-
Ikke tilfredsstillende
-
Kritikkverdig
-
Sterkt kritikkverdig
Det er ikke tilfredsstillende at statens eierrapportering inneholder for lite informasjon til at den i tilstrekkelig grad kan informere allmennheten om statens eierutøvelse.
Konklusjoner
- Statens eierrapport inneholder ingen informasjon om eierdepartementenes vurdering av selskapenes oppfyllelse av de av statens eierforventninger som er vesentlige for det enkelte selskaps måloppnåelse.
- Manglende informasjon om departementenes vurderinger samsvarer dårlig med regjeringens uttalte ønske i gjeldende eierskapsmelding om å være åpen om den statlige eierutøvelsen.
Konklusjonene gjelder følgende departementer:
|
Nærings- og fiskeridepartementet |
Energidepartementet |
Helse- og omsorgsdepartementet |
|
Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet |
Kunnskapsdepartementet |
Kommunal- og distriktsdepartementet |
|
Klima- og miljødepartementet |
Kultur- og likestillingsdepartementet |
Landbruks- og matdepartementet |
|
Samferdselsdepartementet |
|
|
-
Ikke tilfredsstillende
-
Kritikkverdig
-
Sterkt kritikkverdig
Det er ikke tilfredsstillende at mange departementer ikke har tilpassede og oppdaterte retningslinjer for eierstyringen.
Det er positivt at flere av departementene som ikke har oppdatert sine retningslinjer på lengre tid, nå har en prosess for å revidere sine retningslinjer.
Konklusjoner
- For flertallet av de statlige selskapene er det ikke utarbeidet retningslinjer som baserer seg på det enkelte selskaps egenart, vesentlighet og risiko.
- Mange retningslinjer er gamle, og flertallet av departementene har ikke oppdatert retningslinjene i løpet av de to siste stortingsperiodene.
Konklusjonene gjelder følgende departementer:
|
Nærings- og fiskeridepartementet |
Energidepartementet |
Finansdepartementet |
|
Helse- og omsorgsdepartementet |
Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet |
Kunnskapsdepartementet |
|
Kommunal- og distriktsdepartementet |
Klima- og miljødepartementet |
Kultur- og likestillingsdepartementet |
|
Landbruks- og matdepartementet |
Samferdselsdepartementet |
Utenriksdepartementet |
Konklusjoner
- Jernbaneverket og Bane NOR SF har bygget ut overskuddskapasitet i fiberinfrastrukturen tilknyttet jernbanen. Stortinget vedtok i 2001 at kommersiell utnyttelse av Jernbaneverkets overskuddskapasitet skulle være organisert som et aksjeselskap.
- Samferdselsdepartementet mener at statens overføring av eierskapet til fiberinfrastrukturen fra Jernbaneverket til Bane NOR SF i 2016 opphever begrensningene som Stortinget la på Jernbaneverket.
- Etter Riksrevisjonens vurdering burde Samferdselsdepartementet orientert Stortinget om sine vurderinger.
Konklusjoner
- Samferdselsdepartementet mottok i 2023 en rapport som trakk fram at flere aktører i sektoren opplever utfordringer knyttet til tilgang, leiepriser og organisering av verksteddrift.
- Rapporten hevdet videre at avkastningskravet til Bane NOR Eiendom AS bidrar til en målkonflikt mellom lønnsomhet og prioritering av eiendom til jernbaneformål.
- Samferdselsdepartementet erkjenner at kapasiteten til verkstedinfrastrukturen er knapp, og at det er behov for tiltak for å bedre denne.
- Samferdselsdepartementet mener imidlertid at det ikke er en vesentlig målkonflikt mellom Bane NOR Eiendom AS’ forvaltning av eiendommer med kommersielt preg, kravet det har til lønnsomhet og samfunnsøkonomisk lønnsom utbygging og drift av verkstedinfrastruktur.
- Riksrevisjonen vil følge med på om departementets tiltak vil være tilstrekkelig for å tilfredsstille behovet for verkstedkapasitet.
Forvaltningsrevisjoner
I stortingssesjonen 2024−2025 har disse forvaltningsrevisjonene omfattet selskaper:
- Helseplattformen i Midt-Norge
- Helse- og velferdstjenester til personer med samtidig rusmiddellidelse og psykisk lidelse
- Kapasiteten i strømnettet
Til behandling i Stortinget
Følg saken videre på stortinget.noSpørsmål?