Hopp til hovedinnhold

Dokument 3:2 (2013–2014) / Offentliggjort Kontroll med forvaltningen av statlige selskaper for 2012

Departementenes arbeid med styrevalg og eierdialog må styrkes. Eierstyringen må tilpasses selskapenes egenart og risiko.

Sentrale funn

Omstillingen ved Oslo universitetssykehus

  • Omstillingen har ennå ikke har gitt klare forbedringer i pasientbehandlingen eller ressursutnyttelsen, selv om det på enkelte områder er en positiv utvikling.
  • I oppfølgingen av omstillingen i Oslo universitetssykehus (OUS) har verken Helse- og omsorgsdepartementet eller Helse Sør-Øst sørget for å klargjøre hva som skal bli bedre, og når det kan forventes
    forbedringer.

Riksrevisjonen ser alvorlig på at en så omfattende omstilling gjennomføres uten en gevinstrealiseringsplan. I større omstillinger er det etter vår oppfatning avgjørende at eierne sikrer seg et godt grunnlag for å følge opp at omstillinger faktisk fører til forbedringer.

Nasjonal strategi for forebygging av infeksjoner

  • Strategien har hatt begrenset effekt på andelen sykehusinfeksjoner og hvordan helseforetakene jobber med smittevern.
  • Andelen sykehusinfeksjoner nasjonalt har ligget på rundt seks prosent i hele strategiperioden.
  • Det er store variasjoner mellom de undersøkte helseforetakene.

Selskaper forvaltet av universiteter og høyskoler

  • Selskaper forvaltet av universiteter og høyskoler har over tid bygget opp en betydelig kapital, til tross for at selskapene ikke skal ha kapital utover det som er nødvendig for den daglige drift.
  • Eierinstitusjonene må følge opp at selskapenes finansiering er hensiktsmessig og bidrar til effektiv og økonomisk forsvarlig drift.

Godstransport på bane

  • Det er svak samfunnsmessige måloppnåelse når det gjelder omfanget av godstransport på bane.
  • NSBs godsvirksomhet, CargoNet, har svak forretningsmessig måloppnåelse.
  • Selskapet har over tid hatt negativt resultat. Dette har påvirket
    NSBs resultat og statens utbytte.
  • Samferdselsdepartementets eierstyring har vært svak og uklar. Departementet har vektlagt sektorpolitiske hensyn i eieroppfølgingen
    og har akseptert underskudd over tid.
  • Departementet har iverksatt tiltak for å bedre rammevilkårene for godstransport på bane, men har i liten grad lykkes i å bedre
    jernbanens konkurranseevne.
  • Samferdselsdepartementet bør foreta en konkret vurdering av om fortsatt og vedvarende redusert utbyttegrunnlag vil innebære ulovlig subsidiering.

Stortinget har ferdigbehandlet saken

Vi overleverte kontrollen til Stortinget 28. november 2013. De behandlet den 20. mars 2014.

Les mer på stortinget.no
Kategorier: Helse Samferdsel Utdanning Statlig eierskap