Dokument 3:5 (2004–2005) / Offentliggjort Undersøkelse av statens satsing på elektronisk innkjøp
Markedsplassen ehandel.no har i liten grad realisert både de kvalitative og kvantitative målsettingene som ble satt.
Bakgrunn
I 1999 ble det etablert et femårig program for å innføre elektronisk handel i det offentlige, det vil si i statlig, fylkeskommunal og kommunal forvaltning. Sentrale overordnede mål for Program for elektronisk handel i det offentlige (Ehandelsprogrammet) var at bruken av elektronisk handel i det offentlige skulle bidra til å redusere kostnadene ved anskaffelser og å heve kvaliteten i de offentlige anskaffelsesprosessene.
Funn
- De kvantitative målsettingene om å realisere et stort antall kjøp med stor samlet anskaffelsesverdi i løpet av prosjektperioden, var for ambisiøse og lite realistiske.
- Virksomhetene synes i liten grad å ha rettet oppmerksomheten mot hvordan de kunne oppnå gevinster av systematisk arbeid med å forbedre innkjøpsfunksjonen.
- e-handelsprogrammet i Norge har færre ressurser tilgjengelig, både økonomiske og personellmessige, enn e-handelsprogrammer i andre land med tilsvarende størrelse.
- Forretningsmodellen har vært oppfattet som lite økonomisk attraktiv av mange leverandører og potensielle leverandører.