Hopp til hovedinnhold

Dokument 3:6 (2006–2007) / Offentliggjort Undersøkelse av Arbeids- og velferdsetatens forvaltning av bilstønadsordningen

Arbeids- og inkluderingsdepartementets styring og oppfølging overfor direktoratet har vesentlige mangler og må styrkes i betydelig grad for å få en tilfredsstillende forvaltning av bilstønadsordningen.

Funn

  • Resultatkravene på bilstønadsområdet er kun knyttet til saksbehandlingstid, og andre viktige områder som likebehandling og rettssikkerhet er ikke prioritert.
  • Det blir ikke utarbeidet statistikk som gir en oversikt over spredning i saksbehandlingstid eller maksimal saksbehandling.
  • Det er utarbeidet rutiner for oppfølging av brukere etter at bil er levert,
    men disse blir i liten grad fulgt opp.
  • Det er stor spredning i bilkontorenes vedtak i samme sak.
  • Det er ulikheter i inntektsutprøvingen.
  • Direktoratet følger i liten grad opp sitt veiledningsansvar.
  • De etablerte rutinene er ikke tilstrekkelige for å sikre en mest mulig lik skjønnsutøvelse.
Kategorier: Arbeidsliv Helse