Dokument 3:6 (2006–2007) / Offentliggjort Undersøkelse av Arbeids- og velferdsetatens forvaltning av bilstønadsordningen
Arbeids- og inkluderingsdepartementets styring og oppfølging overfor direktoratet har vesentlige mangler og må styrkes i betydelig grad for å få en tilfredsstillende forvaltning av bilstønadsordningen.
Funn
- Resultatkravene på bilstønadsområdet er kun knyttet til saksbehandlingstid, og andre viktige områder som likebehandling og rettssikkerhet er ikke prioritert.
- Det blir ikke utarbeidet statistikk som gir en oversikt over spredning i saksbehandlingstid eller maksimal saksbehandling.
- Det er utarbeidet rutiner for oppfølging av brukere etter at bil er levert,
men disse blir i liten grad fulgt opp. - Det er stor spredning i bilkontorenes vedtak i samme sak.
- Det er ulikheter i inntektsutprøvingen.
- Direktoratet følger i liten grad opp sitt veiledningsansvar.
- De etablerte rutinene er ikke tilstrekkelige for å sikre en mest mulig lik skjønnsutøvelse.