Dokument 3:7 (2006–2007) / Offentliggjort Undersøkelse av tilbudet til barn og unge med psykiske problemer
Tjenestebehovene til barn og unge med psykiske problemer blir ikke dekket godt nok.
Funn
- Spredningen i konsultasjonsfrekvens er stor mellom poliklinikkene.
- Tiltak ofte er svært forskjellige, og at de i stor grad varierer i tid –
ressursbruken på et tiltak varierte fra seks minutter til ti timer. - Poliklinikken som har kortest gjennomsnittlig varighet av tiltakene, er samtidig den som har høyest konsultasjonsfrekvens.
- Det synes lite systematisk hva som omfattes av refusjonsordningen.
- Det er store variasjoner i kapasitet mellom helseregionene.
- De 10 poliklinikkene som har lavest kapasitet, har bare 8 fagårsverk i snitt per 10 000 under 18 år.
- Det gjenstår store utfordringer for kommunene for å få helhetlige kvalitetssystemer på plass.
- Et fåtall av kommunene og poliklinikkene har regelmessig kontakt med brukerorganisasjoner, og bare 30 prosent av de kommunale deltjenestene og 60 prosent av poliklinikkene har gjennomført brukerundersøkelser i løpet av de siste fem årene. Enda færre benytter resultatene av undersøkelsene i sitt interne utviklingsarbeid.
- Svært få pasienter får utarbeidet individuell plan.
- Det er uklart for både de kommunale deltjenestene og poliklinikkene hvem som er ansvarlig for at arbeidet med individuelle planer kommer i gang, og for å koordinere det.
- Ansvarsgrupper benyttes sjelden, og poliklinikkene bare er involvert i halvparten av dem.
- Bare en tredel av de kommunale deltjenestene oppfatter ansvarsgrensene som klare både seg imellom, og i forhold til poliklinikkene.
- Poliklinikkene samarbeider gjennomgående bedre med tjenestene i små kommuner, og dermed er også disse tjenestene mer fornøyd med samarbeidet enn tilfellet er i større kommuner.