Hopp til hovedinnhold

Dokument 3:16 (2011–2012) / Offentliggjort Undersøkelse av partnerskapet mellom staten og kommunen i NAV

NAVs virkemidler må i større grad brukes på en måte som er effektiv for brukere som har behov for tjenester fra både stat og kommune. Et bedre samarbeid mellom stat og kommune er nødvendig for at brukerne skal få den veiledning og bistand de har behov for fra NAV-kontorene.

Hovedfunn

  • Et flertall av NAV-lederne mener at samarbeidet mellom den statlige og den kommunale delen av kontoret alt i alt fungerer godt.
  • Det er et potensial for å utnytte ressursene bedre på tvers av statlige og kommunale skiller.
  • Mange statlig ansatte har ikke tilgang til nødvendig informasjon fra kommunale saksbehandlingssystemer, og lite opplæring hindrer god oppfølging av brukere med sammensatte behov.
  • Statlige og kommunale styringssystemer er lite integrerte og enhetlige. 
  • Personvernet er i for liten grad ivaretatt i utformingen av NAV-kontorene

Stortinget har ferdigbehandlet saken

Vi overleverte undersøkelsen til Stortinget 14. juni 2012. De behandlet den 24. januar 2013.

Les mer på stortinget.no
Kategorier: Arbeidsliv