Del av dokument 3:2 (2015–2016) / Offentliggjort Undersøkelse av NSB Persontogs håndtering av alternativ transport ved innstillinger og større forsinkelser
Ved uforutsette avvik tar det i gjennomsnitt betydelig lengre tid før første buss er på avgangsstedet enn målet NSB har satt. Passasjerene får ofte ikke god nok informasjon og kundetilfredsheten med buss for tog er lav.
- (PDF, 1,31 MB) Last ned fullversjon
Funn
- Det alternative transporttilbudet er ikke tilstrekkelig effektivt for passasjerene.
- Det er lav kostnadseffektivitet i NSBs alternative transporttilbud.
- Det er svak koordinering mellom NSB og andre samferdselsaktører ved planlagte avvik fra ordinær togtrafikk. Samferdselsdepartementet har begrenset informasjon om effektiviteten i det alternative transporttilbudet.
Anbefalinger
Riksrevisjonen anbefaler at Samferdselsdepartementet
- videreutvikler kravene til rapporteringen om effektiviteten i det alternative transporttilbudet, slik at rapporteringen gir departementet et mer helhetlig grunnlag for å vurdere om passasjerene får et tilfredsstillende transporttilbud, og om løsningene er kostnadseffektive
- følger opp at NSB og de øvrige samferdselsaktørene styrker koordineringen i forbindelse med innstillinger og større forsinkelser
Bakgrunn og mål
NSB skal sette opp alternativ transport ved driftsforstyrrelser. 11,7 prosent av NSBs persontog var forsinket i 2014, noe som utgjorde 11 701 forsinkelsestimer. I tillegg til dette kommer innstilte togavganger. Forsinkelsene og innstillingene innebærer tapt arbeidstid for kundene og store kostnader for staten og samfunnet generelt.
Målet med undersøkelsen har vært å vurdere effektiviteten i NSB Persontogs alternative transport ved innstillinger og større forsinkelser. Undersøkelsen omfatter perioden 2012−2014.