Hopp til hovedinnhold

Del av dokument 3:2 (2015–2016) / Offentliggjort Undersøkelse av NSB Persontogs håndtering av alternativ transport ved innstillinger og større forsinkelser

Ved uforutsette avvik tar det i gjennomsnitt betydelig lengre tid før første buss er på avgangsstedet enn målet NSB har satt. Passasjerene får ofte ikke god nok informasjon og kundetilfredsheten med buss for tog er lav.

Funn

  • Det alternative transporttilbudet er ikke tilstrekkelig effektivt for passasjerene.
  • Det er lav kostnadseffektivitet i NSBs alternative transporttilbud.
  • Det er svak koordinering mellom NSB og andre samferdselsaktører ved planlagte avvik fra ordinær togtrafikk. Samferdselsdepartementet har begrenset informasjon om effektiviteten i det alternative transporttilbudet.

Anbefalinger

Riksrevisjonen anbefaler at Samferdselsdepartementet

  • videreutvikler kravene til rapporteringen om effektiviteten i det alternative transporttilbudet, slik at rapporteringen gir departementet et mer helhetlig grunnlag for å vurdere om passasjerene får et tilfredsstillende transporttilbud, og om løsningene er kostnadseffektive
  • følger opp at NSB og de øvrige samferdselsaktørene styrker koordineringen i forbindelse med innstillinger og større forsinkelser

Bakgrunn og mål

NSB skal sette opp alternativ transport ved driftsforstyrrelser. 11,7 prosent av NSBs persontog var forsinket i 2014, noe som utgjorde 11 701 forsinkelsestimer. I tillegg til dette kommer innstilte togavganger. Forsinkelsene og innstillingene innebærer tapt arbeidstid for kundene og store kostnader for staten og samfunnet generelt.

Målet med undersøkelsen har vært å vurdere effektiviteten i NSB Persontogs alternative transport ved innstillinger og større forsinkelser. Undersøkelsen omfatter perioden 2012−2014.

Denne saken er ferdigbehandlet av Stortinget

Saken ble behandlet i Stortinget 7. april 2016.

Les mer på stortinget.no
Kategorier: Samferdsel Statlig eierskap