Dokument 3:16 (2023−2024) / Offentliggjort Gjennomføring av materiellinvesteringer i forsvarssektoren
Det tar altfor lang tid før investeringer i nytt forsvarsmateriell gir operativ effekt. I dagens sikkerhetspolitiske situasjon er det alvorlig. Det er en forutsetning for å nå ambisjonene i den nye langtidsplanen at forsvarssektoren evner å anskaffe nytt materiell raskere.
- (PDF, 3,7 MB) Last ned fullversjon
Kort bakgrunn
-
Vi har undersøkt hvordan investeringer i nytt forsvarsmateriell ble gjennomført.
-
Vi har i hovedsak sett på perioden 2020 til 2023, men vi har også sett på investeringsprosjekter som starter før dette og på prosjekter som fortsatt pågår.
-
Tidligere undersøkelser viser at forsvarssektoren har hatt store utfordringer med materiellinvesteringer.
-
Den nye langtidsplanen for Forsvaret legger opp til at sektoren skal anskaffe mye nytt materiell fremover, blant annet nye ubåter, fregatter, maritime helikoptre og nytt luftvern.
-
Forsvarsdepartementet er øverste ansvarlig, Forsvarsmateriell gjennomfører anskaffelsene mens Forsvaret eier og bruker materiellet.
Overordnet vurdering
-
Ikke tilfredsstillende
-
Kritikkverdig
-
Sterkt kritikkverdig
Svakhetene i gjennomføringen av materiellinvesteringer i forsvarssektoren har samlet sett svekket måloppnåelsen av bevilgningene og ført til at Forsvaret ikke har oppnådd den operative evnen som er forutsatt.
Vi vurderer svakhetene, og det faktum at mange av forholdene har vært kjent over tid uten at Forsvarsdepartementet har klart å løse disse, som sterkt kritikkverdig.
En forutsetning for å nå ambisjonene i den nye langtidsplanen er at sektoren evner å utbedre svakhetene i investeringsprosessene.
Konklusjoner
- Kraftige forsinkelser har blitt normalt.
- Av 38 gjennomførte investeringsprosjekter ble kun 6 levert til planlagt tid. Hele 32 prosjekter var forsinket med i gjennomsnitt 5 år.
- Vi ser den samme tendensen i ti pågående investeringsprosjekter.
- Forsinkelser oppstår i alle faser av prosjektene. Flaskehalser oppstår og gjør at det tar tid å komme videre i prosessen.
- Forsinkelser i dette omfanget er både dyrt og lite effektivt.
Figur: Kraftige forsinkelser har blitt normalt
Kilde: Termineringsrapporter fra Forsvarsmateriell 2020–2023
- Det er positivt at de fleste investeringsprosjekter holder seg innenfor budsjett, men prosjektene skaleres ofte ned for å klare dette.
- Dette kan få konsekvenser for Forsvarets samlede operative evne.
- Forsvarssektoren mangler kvalifisert personell. Det er en utfordring vi har sett i flere undersøkelser.
- Dette er en viktig årsak til at investeringsprosessene er kraftig forsinket.
- Det er viktig å ha et realistisk bilde av totalkostnadene når man anskaffer nytt materiell, inkludert kostnader til drift.
- Åpenbare kostnader, som innkjøpspris, er godt kjent. Kostnader til drift og utgifter som reservedeler, vedlikehold og nødvendig personell, er ikke like godt kjent.
- Underbudsjettering av driftskostnader fører til økt vedlikeholdsetterslep og mangel på reservedeler.
- Svakheter i porteføljestyringen påvirker gjennomføringen av materiellinvesteringene.
- Det er dårlig datakvalitet og mangelfull systemstøtte for investeringer og drift av materiell.
- Iverksatte tiltak har så langt ikke hatt ønsket effekt.
Anbefalinger
Riksrevisjonen anbefaler at Forsvarsdepartementet
- legger til rette for raskere og mer effektive anskaffelser av materiell som bidrar til at Forsvaret oppnår operativ evne som forutsatt
- sikrer at investeringsprosjektene får realistiske styringsrammer
- sørger for bedre kunnskap om hva det koster å drifte materiellet før en investering besluttes, og etter at materiellet er tatt i bruk
- sammen med Forsvaret og Forsvarsmateriell sørger for tilstrekkelig samordning av prosjekter som er avhengige av hverandre, for å få full operativ effekt
- vurderer et felles verktøy for sektoren for prosjektoppfølging og porteføljestyring som bedre understøtter investeringsprosessen
- i dialog med Forsvaret og Forsvarsmateriell vurderer ytterlige tiltak for å sikre tilstrekkelig kapasitet og nødvendig fagkompetanse til å planlegge og gjennomføre materiellinvesteringer
- viderefører arbeidet med å tydeliggjøre roller, ansvar og myndighet for å sikre god samhandling og en helhetlig styring av investeringsområdet i sektoren