Dokument 3:10 (2023–2024) / Offentliggjort Sømløse kollektivreiser
Ti år etter at Stortinget vedtok en satsing på sømløse kollektivreiser, er det fortsatt for komplisert å planlegge og kjøpe kollektivreiser gjennom den nasjonale reiseappen Entur. Riksrevisjonen mener at det ikke er tilfredsstillende.
- (PDF, 3,62 MB) Last ned fullversjon av rapporten
Kort bakgrunn
- Det skal være lett å reise kollektivt. Det er både samfunnsøkonomisk lønnsomt og klimavennlig.
- I 2014 vedtok Stortinget en satsing på sømløse kollektivreiser. Selskapet Entur fikk ansvaret.
- I Entur-appen skal du enkelt kunne planlegge kollektivreiser og kjøpe billett for hele landet på ett og samme sted.
- Vi har undersøkt perioden 2016 til 2023.
Overordnet vurdering
-
Ikke tilfredsstillende
-
Kritikkverdig
-
Sterkt kritikkverdig
Det er ikke tilfredsstillende at
- samferdselsmyndighetene ikke har lykkes med å samle alle kollektivreiser i en reiseapp som blir brukt, 10 år etter at Stortinget ba om å få det
- Enturs reiseplanlegger fordelsvekter reiser med tog
- togoperatørene har opplevd å ikke få innsyn i hvordan Entur bruker midlene de får fra dem.
Konklusjoner
Enturs reiseapp blir i liten grad brukt. Den er i liten grad kjent og mangler billetter og prisinformasjon.
- Manglene gjelder for store deler av landet.
- Kun tre prosent av de som kjøper togbillett bruker Entur-appen. Tallene er også svært lave for bussbilletter i fylkene, og ingen bruker appen til å kjøpe billett til ekspressbussene.
Den nasjonale reiseplanleggeren er ikke helt nøytral, men har elementer som favoriserer tog framfor buss.
- Reiseplanleggeren skal være konkurransenøytral. Ingen skal få fordeler på bekostning av andre.
- Togturer havner høyere på søkelisten enn de objektive kriteriene tilsier. Konsekvensen er at enkelte bussruter risikerer å falle ut av søkelisten.
- For kundene betyr dette at de kan ende opp med dyrere alternativer enn nødvendig.
Togoperatørene finansierer store deler av Entur, men har savnet informasjon om hvordan pengene brukes.
- Entur bruker rundt 600 millioner kroner i året. Enturs kostnader har økt over tid, men det har også oppgavene.
- Enturs kostnader er fordelt på disse hovedområdene; salgskanaler, kundeservice, tilskuddsfinansierte tjenester og andre tjenester.
- Togoperatørene synes Entur er en dyr tjeneste og at de ikke får nok igjen for den finansieringen de bidrar med. De ønsker mer åpenhet og innsyn i hvordan Entur bruker midlene sine.
- Entur jobber nå for økt åpenhet om egen pengebruk. Det er positivt.
Samferdselsmyndighetene har ikke fullt ut klart å gi Entur de rammebetingelsene de trenger for å lykkes med appen sin.
- Mange aktører har interesser, ansvar og myndighet på dette området.
- Entur er avhengig av togoperatørene, de regionale kollektivaktørene og ekspressbusselskapene.
- Kollektivaktørene ønsker å ha direkte kontakt med kundene og holde de i egne kanaler. De har svake insentiver til å gjøre Entur-appen nyttig for de reisende.
- Entur mangler myndighet og virkemidler. De er prisgitt andres godvilje og samarbeidsvilje.
Gjennom å samle inn og gjøre tilgjengelig reisedata for kollektivaktørene, er Entur et viktig bidrag mot målet om sømløse kollektivreiser.
- Entur gjør en viktig jobb når det gjelder innhenting av reiseinformasjon. De samler inn store mengder informasjon og gjør reisedata tilgjengelig, både for kollektivselskapene og offentligheten.
- Viktige aktører som Google Maps, kollektivselskaper som Ruter og togoperatører som Vy, bruker data fra Entur sine systemer.
- På dette punktet ligger Norge langt framme sammenlignet med andre land.
Anbefalinger
Riksrevisjonen anbefaler at Samferdselsdepartementet
- har dialog med Entur om praksisen med å favorisere togreiser i den nasjonale reiseplanleggeren og utforsker alternativer som vil gjøre den mer nøytral og vise større åpenhet om søkekriteriene
- utforsker muligheten for å gi Entur egnete sanksjonsmuligheter eller insentivordninger overfor kollektivaktørene for å sikre at data som rapporteres inn, har god nok kvalitet
- gjør en vurdering av om departementet som sektormyndighet og eierskapsforvalter kan legge bedre til rette for at Entur, i samarbeid med aktørene, skal klare å innfri Stortingets ambisjon om at de reisende skal kunne planlegge og kjøpe sine kollektivreiser på ett sted.