Hopp til hovedinnhold

Dokument 1 (2014–2015) / Offentliggjort Årlig revisjon og kontroll for budsjettåret 2013

Gjennomgangen av statlige regnskaper og disposisjoner i 2013 bekrefter generelt god forvaltning, men flere etater med ansvar for viktige samfunnstjenester – som NAV, Forsvaret, Politidirektoratet, Jernbaneverket, Statens vegvesen og Barne-, ungdoms- og familieetaten – får vesentlige merknader.

Årlig revisjon og kontroll

Dokument 1 er en årlig rapport om revisjon og kontroll av statsforvaltningen. I denne får Stortinget informasjon om viktige forhold som har kommet frem i finansiell revisjon, etterlevelserevisjon og mindre forvaltningsrevisjoner.

Av i alt 215 reviderte virksomheter har

  • 13 fått beretning om vesentlige feil og mangler ved regnskapene
  • 25 har fått vesentlige merknader til enkeltdisposisjoner

14 av de 17 departementene har i 2013 fått vesentlige merknader til budsjettgjennomføring og etatsstyring.

Uklarheter og manglende samordning i valg av finansielt rammeverk

  • Enkelte departementer har i 2013 latt virksomheter som fører periodisert regnskap avvike fra statlige standarder.
  • Det hindrer sammenligning av virksomhetenes regnskaper.
  • Riksrevisjonen har tatt opp dette i beretninger til flere virksomheter, og vil følge opp saken overfor Finansdepartementet.

Svakheter ved sikkerheten i informasjonssystemer

  • Dette gjelder flere statsetater som forvalter store ikt-systemer og viktige samfunnsverdier: Brønnøysundregistrene, Jernbaneverket, Oljedirektoratet, Fiskeridirektoratet, Forsvaret, Arkivverket og Nasjonalbiblioteket.
  • De ansvarlige departementene har ikke fulgt opp ikt-sikkerhet godt nok.
  • Kommunal- og moderniseringsdepartementet har ansvar for helhetlig ikt-sikkerhet i statsforvaltningen, men har fortsatt ikke ferdig en plan for arbeidet med dette.  

Mangler ved gjennomføring av flere tjenester av stor betydning for sikkerhet og velferd

  • Sivilforsvarets evne til forsterkning av nød- og beredskapsetatene er fortsatt svak.
  • Det er stor variasjon i hvordan fylkesmennene utarbeider risiko- og sårbarhetsanalyser, og mangel på helhetlig oppfølging av kritiske forhold.
  • Arbeidet med å forebygge kriminalitet er ikke systematisk nok; det mangler entydige retningslinjer for hvordan det skal organiseres, prioriteres og gjennomføres, og det er store forskjeller mellom politidistriktene.
  • Kontrollen med kvalitet i privat vaktvirksomhet er ikke god nok.
  • Det legges ikke godt nok til rette for at innsatte i norske fengsler får en ny start etter soning.
  • Det følges ikke godt nok opp at barnevernsinstitusjonene har nødvendig bemanning og kompetanse.
  • En stor andel flyktninger bosettes ikke innen fristen, og det er svakheter i samarbeidet for å øke kapasiteten.

Mangelfull styring av flere store prosjekter i forvaltningen

Dette gjelder flere prosjekter:

  • moderniseringen av ikt i NAV  
  • Autotsys-prosjektet i Statens vegvesen (kjøretøy- og førerkortregister)
  • Nasjonalt helseregisterprosjekt
  • arbeids- og velferdsetatens forberedelse av ny a-ordning (for rapportering om inntekts- og arbeidsforhold)

Utfordringer med flere av forvaltningens styrings- og kontrollsystemer

  • Riksrevisjonen tar i flere merknader opp svakheter ved systemer for styring og kontroll.
  • Vi registrerer at det kan være krevende å styre gjennom flere ledd.
  • Det gjelder blant annet forvaltningen og kontrollen av produksjonstilskudd til landbruket og styringen av de nasjonale sentrene i grunnopplæringen.

Sakene er ferdigbehandlet av Stortinget

Dokumentet ble behandlet i Stortinget 10. februar 2015, unntatt sakene om Arbeids- og sosialdepartementet, som vil ble behandlet som en egen sak.

Les mer på stortinget.no

Sakene som Arbeids- og sosialdepartementet er ferdigbehandlet av Stortinget

Sakene om Arbeids- og sosialdepartementet ble behandlet som en egen sak i Stortinget 2. juni 2015.

Les mer på stortinget.no
Kategorier: Offentlig forvaltning