Dokument 1 (2014–2015) / Offentliggjort Årlig revisjon og kontroll for budsjettåret 2013
Gjennomgangen av statlige regnskaper og disposisjoner i 2013 bekrefter generelt god forvaltning, men flere etater med ansvar for viktige samfunnstjenester – som NAV, Forsvaret, Politidirektoratet, Jernbaneverket, Statens vegvesen og Barne-, ungdoms- og familieetaten – får vesentlige merknader.
- (PDF, 6,03 MB) Last ned fullversjon
Årlig revisjon og kontroll
Av i alt 215 reviderte virksomheter har
- 13 fått beretning om vesentlige feil og mangler ved regnskapene
- 25 har fått vesentlige merknader til enkeltdisposisjoner
14 av de 17 departementene har i 2013 fått vesentlige merknader til budsjettgjennomføring og etatsstyring.
Uklarheter og manglende samordning i valg av finansielt rammeverk
- Enkelte departementer har i 2013 latt virksomheter som fører periodisert regnskap avvike fra statlige standarder.
- Det hindrer sammenligning av virksomhetenes regnskaper.
- Riksrevisjonen har tatt opp dette i beretninger til flere virksomheter, og vil følge opp saken overfor Finansdepartementet.
Svakheter ved sikkerheten i informasjonssystemer
- Dette gjelder flere statsetater som forvalter store ikt-systemer og viktige samfunnsverdier: Brønnøysundregistrene, Jernbaneverket, Oljedirektoratet, Fiskeridirektoratet, Forsvaret, Arkivverket og Nasjonalbiblioteket.
- De ansvarlige departementene har ikke fulgt opp ikt-sikkerhet godt nok.
- Kommunal- og moderniseringsdepartementet har ansvar for helhetlig ikt-sikkerhet i statsforvaltningen, men har fortsatt ikke ferdig en plan for arbeidet med dette.
Mangler ved gjennomføring av flere tjenester av stor betydning for sikkerhet og velferd
- Sivilforsvarets evne til forsterkning av nød- og beredskapsetatene er fortsatt svak.
- Det er stor variasjon i hvordan fylkesmennene utarbeider risiko- og sårbarhetsanalyser, og mangel på helhetlig oppfølging av kritiske forhold.
- Arbeidet med å forebygge kriminalitet er ikke systematisk nok; det mangler entydige retningslinjer for hvordan det skal organiseres, prioriteres og gjennomføres, og det er store forskjeller mellom politidistriktene.
- Kontrollen med kvalitet i privat vaktvirksomhet er ikke god nok.
- Det legges ikke godt nok til rette for at innsatte i norske fengsler får en ny start etter soning.
- Det følges ikke godt nok opp at barnevernsinstitusjonene har nødvendig bemanning og kompetanse.
- En stor andel flyktninger bosettes ikke innen fristen, og det er svakheter i samarbeidet for å øke kapasiteten.
Mangelfull styring av flere store prosjekter i forvaltningen
Dette gjelder flere prosjekter:
- moderniseringen av ikt i NAV
- Autotsys-prosjektet i Statens vegvesen (kjøretøy- og førerkortregister)
- Nasjonalt helseregisterprosjekt
- arbeids- og velferdsetatens forberedelse av ny a-ordning (for rapportering om inntekts- og arbeidsforhold)
Utfordringer med flere av forvaltningens styrings- og kontrollsystemer
- Riksrevisjonen tar i flere merknader opp svakheter ved systemer for styring og kontroll.
- Vi registrerer at det kan være krevende å styre gjennom flere ledd.
- Det gjelder blant annet forvaltningen og kontrollen av produksjonstilskudd til landbruket og styringen av de nasjonale sentrene i grunnopplæringen.