Dokument 3:9 (2016-2017) / Offentliggjort Undersøkelse av fiskeriforvaltningen i Nordsjøen og Skagerrak
Kystbrislingen er nær truet, tilstanden for kysttorsk er dårlig og det er ikke nok kunnskap om konsekvensene av den store økningen i fisket av leppefisk.
- (PDF, 5,23 MB) Last ned fullversjon
Funn og anbefalinger
Norge og EU samarbeider om forvaltning av mange av fellesbestandene, men flere spørsmål om felles forvaltning og regelverk er fortsatt ikke løst
- Norge og EU er ikke enige om forvaltningen av enkelte bestander og regulerer disse hver for seg.
- Mange felles forvaltningsplaner mangler eller er ikke oppdatert.
- EU innfører ilandføringsplikt gradvis fra 2016, men det er fortsatt vesentlige ulikheter i regelverket.
Norge og EU samarbeider ikke godt nok om kontroll med fisket
- Norge har ikke et praktisk kontrollsamarbeid med EU. Verken Norge eller EU anslår og synliggjør omfanget av ulovlig utkast.
- Norge og EU utveksler lite fangst-, kvote- og kontrollstatistikk. Dette kan svekke tilliten til etterlevelse av avtalene.
De samlede kontrollressursene blir ikke utnyttet godt nok
- Nærings- og fiskeridepartementet har for svak oppfølging av fiskesalgslagenes kontroll.
- Fiskeridirektoratets kontroller er for forutsigbare og ikke tilstrekkelig målrettet.
- Samarbeidet om kontroll av vekter og veiing er ikke godt nok.
- Fiskerimyndighetene har lagt for lite vekt på forvaltningen av kystbestandene.
- Fiskerimyndighetene har ikke fulgt godt nok med på den store økningen i fisket av leppefisk.
- Nedgangen i bestandene av kysttorsk og kystbrisling har ikke vært fulgt opp godt nok med tiltak.
Arbeidet med å forenkle fiskeriregelverket har gitt få resultater
- Fiskeriregelverket er omfattende, med mange detaljerte bestemmelser, flere forskrifter om samme forhold og ulike bestemmelser for samme fiskeslag i Nordsjøen og Skagerrak.
- Fiskeridirektoratet har ikke hjemmel til å destruere umerket redskap som det inndrar – for eksempel hummerteiner, men må anmelde disse sakene, og bruker dermed store ressurser på saker som senere blir henlagt.
- Fiskeridirektoratets arbeid med å forenkle regelverket har kommet kort. Et komplisert regelverk gjør det vanskelig å effektivisere kontrollen med fisket.
Anbefalinger
Riksrevisjonen anbefaler Nærings- og fiskeridepartementet å
- arbeide for å styrke samarbeidet med EU om forvaltningen av felles fiskebestander i Nordsjøen og Skagerrak
- vurdere tiltak for bedre forvaltning av kystbestander i Sør-Norge
- bidra til at kontrollmyndighetenes ressurser og kompetanse utnyttes bedre
- sørge for framdrift i arbeidet med å forenkle fiskeriregelverket
Bakgrunn og mål for undersøkelsen
Mange av fiskebestandene i Nordsjøen og Skagerrak var i svært dårlig forfatning på 1970- og 1980-tallet. Strengere regulering og kontroll har bidratt til gjenoppbygging, men bestandene av hvitfisk har ikke økt vesentlig, og noen arter er sårbare eller truet. Myndighetene i Norge og EU har omfattende muligheter til å regulere fisket. Samarbeid med EU og god kontroll med fisket er helt nødvendig for å sikre bærekraftig forvaltning. Ulovlig utkast av uønsket fangst er en særlig utfordring.
Målet med undersøkelsen har vært å vurdere om reguleringene, kontrollen og samarbeidet med EU bidrar til å sikre en bærekraftig fiskeriforvaltning i Nordsjøen og Skagerrak.