Del av Dokument 3:2 (2020–2021) / Offentliggjort Undersøkelse av Olje- og energidepartementets oppfølging av Equinors utenlandsinvesteringer
Vår undersøkelse viser at Olje- og energidepartementet ikke har stilt tydelige nok forventninger til åpenhet i Equinors offentlige rapportering om utenlandsinvesteringene.
- (PDF, 0,92 MB) Last ned fullversjon
Kort fortalt
- Olje- og energidepartementet forvalter statens eierskap på 67 prosent av aksjene i Equinor ASA. Målet med eierskapet i Equinor er høyest mulig avkastning over tid.
- Equinor har etablert en betydelig virksomhet internasjonalt. I dag er tyngdepunktet i USA.
- Vår kontroll med deleide selskaper er begrenset til å vurdere statsrådens forvaltning av eierinteressene i selskapet.
Kritikknivå:
Kritikkverdig
- Statsråden burde fremsatt forventninger om mer åpenhet fra Equinor om resultater fra utenlandsinvesteringene tidligere enn i 2020.
- For mye oppmerksomhet på oljeproduksjon kan ha ført til at Olje- og energidepartementet har oversett andre aspekter ved lønnsomhet, som kostnader.
Funn
- I 2014 anbefalte Finanstilsynet Equinor å rapportere USA som et eget segment. Equinor valgte ikke å etterkomme anbefalingen, og henviste til bransjepraksis.
- Departementet aksepterte selskapets begrunnelse for ikke å etterkomme tilsynets anbefaling.
- Forskrift om land-for-land-rapportering gjorde at Equinor fra 2014 årlig har rapportert mer omfattende om utenlandsvirksomheten.
- Departementet har gitt uttrykk for at deler av informasjonen i land-for-landrapporteringen er vanskelig tilgjengelig.
- I 2020 fremsatte statsråden forventinger om mer åpenhet fra Equinor om resultater fra utenlandsinvesteringene og mer tilgjengelig og relevant informasjon om virksomhet i USA.
- Equinor har ikke nådd Olje- og energidepartementets avkastningskrav for perioden 2011–2019. Selskapets investeringer i USA har i vesentlig grad bidratt til dette.
- Equinors investeringer i utlandet har siden 2007 oversteget nivået på investeringene i Norge.
- Departementet har i liten grad har benyttet de nye regnskapsdataene i Equinors land-for-land-rapportering i sine interne analyser.
- I sine interne analyser har departementet hatt overdreven oppmerksomhet på oljeproduksjonen.
- Departementet baserer i stor grad sine vurderinger av Equinor på offentlig informasjon fra selskapet.
- Omtalen av den internasjonale satsingen i Equinors årsrapporter har blitt mer omfattende.
- Fra 2017 har Equinor inkludert opplysninger om akkumulert fortjeneste per datterselskap i sin konsernrapport. Konsernrapportene viste blant annet betydelige tap på investeringene i USA.
- Departementet ble først klar over betydningen av de rapporterte tapene gjennom omtale i media to år senere.
- Equinors årsrapporter viste også at tapene i USA var større enn det departementet var klar over.
Anbefalinger
Riksrevisjonen anbefaler at Olje- og energidepartementet:
- stiller tydelige forventninger om åpenhet i Equinors rapportering, slik at allmenheten og investorer bedre kan vurdere risiko og lønnsomheten av Equinors investeringer i utlandet.
- i større grad vurderer lønnsomhet, risiko og avkastning i Equinors utenlandsinvesteringer.
Bakgrunn for undersøkelsen
Riksrevisjonen undersøkte Olje- og energidepartementets eieroppfølging av Equinor (da Statoil) i 2010. Vi påpekte da at Equinors rapportering ga et mangelfullt grunnlag for å vurdere resultatene i den modne delen av selskapets utenlandsinvesteringer. Videre anbefalte vi at departementet burde styrke oppfølgingen av at de internasjonale investeringene på sikt gir et tilfredsstillende resultat. Departementet uttalte at de ville legge mer vekt på å følge opp de internasjonale investeringene i påfølgende år, i takt med at en stadig større del av produksjonen foregår utenfor Norge.
Våren 2020 viet media og Stortinget oppmerksomhet til sviktende internkontroll, dårlig forretningskultur og store tap i Equinors USA-satsing. Det ble samtidig reist spørsmål ved Olje- og energidepartementets forvaltning av statens eierinteresser i selskapet. Dette aktualiserte en ny undersøkelse av departementets oppfølging av selskapets utenlandsvirksomhet.