Dokument 3:5 (2022−2023) / Offentliggjort Forvaltningspraksisen i det kommunale barnevernet
I 2017 startet Barne- og familiedepartement arbeidet for å forbedre kompetansen i det kommunale barnevernet. Undersøkelsen viser lite forbedring når det kommer til dokumentasjon av barnevernets vurderinger og begrunnelser.
- (PDF, 1,76 MB) Last ned hele undersøkelsen
Kort bakgrunn
- I perioden 2018–2024 blir det gjennomført et kvalitets- og kompetanseløft i de kommunale barnevernstjenestene (kompetansestrategien). Det ble bestemt av Barne- og familiedepartementet i 2017.
- I mars 2020 presiserte Høyesterett kravene til barnevernets saksbehandling.
Kritikknivå:
Kritikkverdig
- Barne- og familiedepartementet har ikke hatt nok oppmerksomhet på hvordan kunnskapen fra kompetansetiltakene skal tas i bruk i det kommunale barnevernet.
- Departementet har ikke sikret at kompetansetiltakene har ført til større forbedringer så langt.
Konklusjoner
Det er fortsatt mangler i dokumentasjonen av barnevernsfaglige vurderinger og barns og foreldres medvirkning
Tiltakene i kompetansestrategien har så langt ikke bidratt til en synlig forbedring av forvaltningspraksisen når det gjelder dokumentasjon av barnevernsfaglige vurderinger og barn og foreldres medvirkning.
- kompetansestrategien har vært med å øke oppmerksomheten blant de ansatte i barnevernstjenesten for hvor viktig dokumentasjon er
- det er ikke en entydig positiv utvikling i dokumentasjon av barnevernsfaglige vurderinger
- barnevernstjenestene dokumenterer i liten grad vurderinger som blir gjort underveis i sakene
- barnevernsfaglige vurderinger er bedre dokumentert i saker som gjelder omsorgsovertakelser, enn i saker som gjelder frivillige hjelpetiltak i hjemmet
- barnevernstjenestene gjennomfører samtaler med barn og foreldre der de forteller om sin situasjon. Det blir i stor grad skrevet referater fra disse samtalene.
- hvordan barnevernstjenesten har vektlagt de konkrete momentene i sin vurdering av hvilke tiltak som er til barnets beste, mangler i dokumentasjonen
- dokumentasjonen av foreldrenes medvirkning har også har et forbedringspotensial
- referater fra samtaler med foreldrene blir ikke alltid sendt ut i etterkant av møtene
- det er ingen vesentlige forbedringer i verken barns eller foreldres medvirkning fra 2017 til 2020.
Kunnskapen fra kompetansetiltakene har ikke blitt tatt tilstrekkelig i bruk
Barnevernstjenestene har varierende erfaringer med deltakelsen i og nytten av kompetansetiltakene
- barnevernstjenestene som har deltatt i de ulike kompetansetiltakene vurderer at tiltakene har gjort dem mer oppmerksomme på temaene som har betydning for forvaltningspraksisen
- barnevernstjenestene som har deltatt på kurs, vurderer at tiltakene i varierende grad har forbedret arbeidet deres med å dokumentere barnevernsfaglige vurderinger og barns og foreldres medvirkning
- deltakelse i tiltakene er ikke tilstrekkelig for å få til endring.
Svakheter ved styring og internkontroll i barnevernstjenesten kan være en årsak til at kompetansetiltakene så langt har begrenset effekt
- flere av tjenestene følger ikke rutinene som skal sikre at barn og unge får nødvendig hjelp
- det varierer i hvilken grad barnevernstjenestene har etablert en internkontroll i egen tjeneste, og hvordan den etterleves
Barneverntjenestene opplever at høy turnover og ressurssituasjonen er faktorer som er utfordrende for å øke kompetansen
- det skaper et press på tjenestene når mange av kompetansetiltakene blir gjennomført på samme tid
Andel barnevernstjenester, årsaker til at de ikke har deltatt på flere kurs
Kilde: Riksrevisjonenes spørreundersøkelse
- arbeidsmengden og det store arbeidspresset er en mulig medvirkende årsak til høy turnover i barnevernet
Anbefalinger
Riksrevisjonene anbefaler at Barne- og familiedepartementet
- vurderer hvordan kompetansetiltak i større grad kan sikre forbedringer i det kommunale barnevernets forvaltningspraksis og ivaretakelse av barns og foreldres rettsikkerhet
- vurderer hvordan kompetansetiltak i større grad kan gjøres tilgjengelig for det kommunale barnevernet
- legger til rette for at barnevernstjenestenes styring, ledelse og internkontroll blir videreutviklet.