Dokument 3:5 (2023−2024) / Offentliggjort Enovas bidrag til teknologi- og markedsutvikling av lav- og nullutslippsløsninger
Enova skal være et effektivt virkemiddel for å nå Norges klimaforpliktelser og lykkes med omstillingen til et lavutslippssamfunn. Det er ikke tilfredsstillende at Enova ikke får mer ut av pengene.
- (PDF, 3,1 MB) Last ned fullversjon
Kort bakgrunn
Enova
- skal bidra til en raskere og rimeligere omstilling til lavutslippssamfunnet ved å tilby støtteordninger for lav- og nullutslippsløsninger
- kan støtte teknologiutvikling i senfasen og tidlig markedsintroduksjon.
- skal bidra til varig endring
- disponerer Klima- og energifondet, som utgjør mesteparten av den statlige støtten til direkte klimatiltak. Fondet har økt fra 2,7 milliarder kroner i 2018 til 5,6 milliarder kroner i 2023.
Klima- og miljødepartementet
- forvalter eierskapet til Enova SF på vegne av staten
- skal styre Enova slik at de oppnår statens mål, som er at Enova skal være et effektivt virkemiddel for støtte for omstillingen til lavutslippssamfunnet
Overordnet vurdering
-
Ikke tilfredsstillende
-
Kritikkverdig
-
Sterkt kritikkverdig
Det kreves en betydelig innsats for at Norge skal innfri sine klimaforpliktelser. Enova er ment å være et sentralt virkemiddel for dette. Det er ikke tilfredsstillende at
- Enova ikke har utnyttet handlingsrommet til effektiv utforming av virkemidlene
- vurderinger av lønnsomhet ved teknologiutviklingen ikke er dokumentert av Enova. Dette hindrer kontroll og reduserer mulighetene for læring og forbedring.
- Klima- og miljødepartementet ikke har gitt Enova tilstrekkelig frihet til å bruke virkemidlene på en hensiktsmessig måte.
Konklusjoner
Enovas påvirkning på omstillingen av veitransporten er begrenset
- I perioden 2017–2022 har Enova utbetalt støtte for i overkant av 1,1 milliarder kroner til elektrifiseringen av veitransportsektoren.
- Enova har ikke utnyttet mulighetene for en effektiv støtteordning til elektriske varebiler og lastebiler.
- De brukte nesten tre år på å endre støtteordningen for elvarebiler.
- Kravene deres til tilskuddsmottakere har gjort støtteordningen til elektriske lastebiler lite effektiv.
- Det er risiko for at målet som er satt for lastebiler, ikke nås.
- Enova opprettet støtteordning for et velfungerende el-mopedmarked.
Vurderinger av grunnlaget for å beregne tilskudd til teknologiutvikling er i liten grad dokumentert
- Enova har i liten grad dokumentert eventuelle vurderinger av grunnlaget for å beregne tilskudd.
- I halvparten av de undersøkte prosjektene kommer det ikke fram hva som er kilden til forventet levetid.
- I omtrent en tredel av prosjektene ser vi ikke spor av at Enova har vurdert hva som er riktig krav til avkastning, og det er også få spor av at de stiller spørsmål ved eller undersøker bedriftenes forventede kostnads- og inntektsvirkninger.
- Når det ikke finnes dokumentasjon av vurderingene, vil vi heller ikke kunne undersøke om Enovas kvalitetssikring av støtte til teknologiutvikling gir effektiv bruk av statlige midler.
- Enova legger i for liten grad vekt på rollen som tilskuddsforvalter.
Øremerkede tilskudd og aktivitetskrav øker risikoen for at midlene ikke brukes effektivt
- Klima- og miljødepartementet har gitt Enova fire aktivitetskrav i den nåværende avtaleperioden.
- Tre av dem aktivitetskravene er i kjernen av Enovas formål og godt innenfor Enovas rammer i den nye styringsavtalen for 2021–2024, men departementet har likevel valgt å stille disse spesifikke aktivitetskravene.
- Aktivitetskrav bryter med forutsetningen om at Enova er den instansen som er best faglig egnet til å vurdere hvilke virkemidler som gir størst effekt.
- Øremerking øker risikoen for at midlene ikke gir god måloppnåelse.
- Klima- og miljødepartementet har i styringsavtalen for 2021–2024 stilt Enova krav om å øremerke midler til tiltak for husholdninger og forbrukere.
- Energieffektivisering er ikke Enovas oppgave lenger.
- Innenfor nåværende formål og rammer er det få tiltak de kan tilby husholdninger og forbrukere.
- Enova skal i løpet av den fireårige perioden benytte minst 1,2 milliarder kroner til tiltak for husholdninger og forbrukere.
- De to første årene har de bare gitt tilskudd for til sammen 412 millioner kroner, en tredel av det øremerkede beløpet.
- I 2023 har Enovas støtte økt, men det er fortsatt for tidlig å si om de bruker opp midlene.
- Øremerkingen binder opp midler som kunne vært brukt på annen måte, og gir risiko for at midlene ikke blir brukt der de gir størst effekt.
- Samlet bevilgning til Enova i 2022 var 4,1 milliarder kroner.
- Da ga Stortinget en tilleggsbevilgning på 750 millioner kroner. Departementet fulgte opp tilleggsbevilgningen med aktivitetskrav til satsing på grønn omstilling i næringslivet, hurtigladere for elbiler, og energitiltak for husholdninger.
Tilskuddsmottakerne opplever at prosjektene i stor grad bidrar til utvikling og spredning, men Enova bruker mindre midler enn planlagt på teknologiutvikling
- I 2022 ga Enova tilsagn om støtte til 46 teknologiutviklingsprosjekter for til sammen 1,8 milliarder kroner. Det tilsvarer 30 prosent av midlene Enova innvilget i støtte i 2022.
- Prosjektene som får støtte, reduserer risikoen ved å ta i bruk nye lavutslippsløsninger.
- Prosjektene som får støtte, bidrar til spredning av lavutslippsløsningene.
- Enova når ikke egne ambisjoner
Anbefalinger
Vi anbefaler Klima- og miljødepartementet å
- følge opp at Enovas innsats på veitransportområdet bidrar til å nå målet for denne sektoren
- ha dialog med Enova om hvordan teknologiutvikling bør prioriteres i ny styringsavtale, og følge opp forskjeller mellom planlagt og faktisk pengebruk på området
- følge opp at Enova, i tråd med tilskuddsregelverket, vurderer lønnsomheten i teknologiutviklingsprosjektene og dokumenterer dette
- bare bruke øremerkede tilskudd og aktivitetskrav for oppgaver som er utenfor rammen av styringsavtalen