Oppfølging i Dokument 3:2 (2024–2025) / Offentliggjort Oppfølgingsundersøkelse: Bane NORs drift, vedlikehold og investeringer
Fire år etter at Riksrevisjonen leverte den opprinnelige undersøkelsen til Stortinget, pågår fortsatt arbeidet med å følge opp anbefalingene og iverksette tiltak.
-
(PDF, 1,04 MB)
Last ned fullversjon
Kort bakgrunn
I 2020 leverte Riksrevisjonen en undersøkelse om Bane NORs drift, vedlikehold og investeringer.
Undersøkelsen viste blant annet at
- driftsstabiliteten i jernbanenettet ikke var forbedret etter at Bane NOR ble etablert
- Bane NOR ikke hadde et system som var godt nok til å måle produktiviteten i driften og vedlikeholdet av jernbanenettet
- Bane NOR ikke hadde god nok kontroll med kostnadene i store investeringsprosjekter
- Samferdselsdepartementet hadde lite informasjon om bevilgningene til drift, vedlikehold og investeringer i jernbaneinfrastrukturen brukes effektivt
I oppfølgingsundersøkelsen har vi vurdert om Riksrevisjonens anbefalinger har blitt fulgt opp og om styringen og oppfølgingen av Bane NOR SF understøtter en kostnadseffektiv utbygging av jernbanenettet.
-
Ikke tilfredsstillende
-
Kritikkverdig
-
Sterkt kritikkverdig
Jernbanenettet er kritisk infrastruktur som er helt avgjørende for all person- og godstrafikk med tog. Til tross for at Samferdselsdepartementet har forbedret sin styring og oppfølging av Bane NOR SF de siste årene, er det likevel ikke tilfredsstillende at
- arbeidet med å følge opp anbefalingene og iverksette tiltak fortsatt pågår fire år etter at den opprinnelige undersøkelsen ble rapportert til Stortinget
- det vil gå ytterligere tid før arbeidet med å sikre kostnadseffektivitet i investeringsprosjektene og driftsstabilitet i togtrafikken vil få effekt.
Konklusjoner
- Bane NOR har fortsatt ikke fått etablert et virksomhetsstyringssystem for pålitelig måling av resultater, produktivitet og effektivitet.
- Driftsstabiliteten har ikke blitt forbedret til tross for økte bevilgninger og kostnader til Bane NORs drift, vedlikehold og investeringer.
- Bane NOR har foreløpig ikke iverksatt tiltak etter evalueringene av hendelsene på Follobanen for å forbedre risikostyring og internkontroll.
- Bane NOR synes fortsatt ikke å ha god kostnadskontroll i flere av de store prosjektene for utbygging av jernbanenettet.
- Samferdselsdepartementet har i perioden 2019–2023 hatt lite informasjon om investeringsprosjektene gjennomføres kostnadseffektivt.
- Samferdselsdepartementet har forbedret sin styring og oppfølging av Bane NORs virksomhet de siste årene.
Videre oppfølging
Riksrevisjonen avslutter denne konkrete saken, men vil likevel følge med på Bane NORs og samferdselsmyndighetenes styring og samordning fremover og ved behov gjennomføre en ny undersøkelse.
Spørsmål?

