Dokument 3:4 (2024−2025) / Offentliggjort Risikoen for økonomiske misligheter i forvaltningen av bistanden
Det er vesentlige mangler i hvordan Utenriksdepartementet og Norad forebygger, avdekker og reagerer på økonomiske misligheter.
-
(PDF, 1,92 MB)
Last ned fullversjon
-
(PDF, 1,92 MB)
Les riksrevisors presentasjon
-
(Video fra 03.12.2024)
Se riksrevisor presentere undersøkelsen
Kort bakgrunn
- Risikoen for økonomiske misligheter er generelt høy i bistanden.
- Bistandsutbetalingene over Utenriksdepartementets budsjett har økt fra 31,6 milliarder kroner i 2013 til 50,8 milliarder kroner i 2023.
- Antikorrupsjon og prinsippet om nulltoleranse for økonomiske misligheter ligger til grunn for tildeling og forvaltning av midler over Utenriksdepartementets budsjett.
- Denne undersøkelsen har et systemperspektiv. Vi har ikke hatt til hensikt å avdekke økonomiske misligheter.
Overordnet vurdering
-
Ikke tilfredsstillende
-
Kritikkverdig
-
Sterkt kritikkverdig
Det er kritikkverdig at Utenriksdepartementets og Norads arbeid med å forebygge, avdekke og følge opp økonomiske misligheter ikke er i samsvar med hva bistandsforvaltningens egenart, risiko og vesentlighet skulle tilsi.
Samlet sett er forvaltningens håndtering av risikoen for økonomiske misligheter i bistanden ikke så effektiv som den kunne og burde ha vært.
Svakhetene øker risikoen for at økonomiske misligheter i tilknytning til norske bistandsmidler begås og ikke avdekkes eller stoppes på et tidlig tidspunkt.
Konklusjoner
- Innholdet i sentrale føringer på området er ikke formidlet tydelig nok.
- Ledelsen har ikke god nok oversikt over og styringsinformasjon om effekten av etablerte tiltak.
- Svakheter i den overordnede styringen svekker forutsetningene for en effektiv håndtering av risikoen for økonomiske misligheter.
- Risikoen for økonomiske misligheter blir ikke systematisk vurdert på virksomhetsnivå.
- Heller ikke i forvaltningen av den enkelte tilskuddsavtale er det sørget for at tilskuddsmottakeren og forvaltningen foretar og dokumenterer en grundig vurdering av risikoen for økonomiske misligheter.
- Forvaltningen har som en konsekvens ikke tilstrekkelige forutsetninger for å etablere og prioritere kontrolltiltak tilpasset risikoen.
- Flere svakheter i tilskuddsforvaltningen svekker muligheten for en effektiv kontroll med bruken av tilskuddsmidler. Blant svakhetene er:
- vesentlige mangler i dokumentasjonen som ligger til grunn for avtaleinngåelse
- utfordringer med kompetanse og kapasitet
- svakheter i kontrollen før utbetalinger underveis i avtaleperioden
- Undersøkelsen viser at Norge som styremedlem i FNs kontor for prosjekttjenester (UNOPS) ikke lyktes i å fange opp og bruke informasjon som de ble forelagt om risiko og røde flagg.
- Forvaltningen har i liten grad analysert årsakene til et lavt antall meldinger om mistanke om økonomiske misligheter.
- Det er i mange tilfeller sen involvering av forvaltningen i oppfølging av mistanke og variabel kvalitet på granskninger fra tilskuddsmottakerne.
Anbefalinger
Vi anbefaler at Utenriksdepartementet styrker håndteringen av risikoen for økonomiske misligheter i departementets og Norads forvaltning av bistanden ved å
- tydeliggjøre innholdet i føringene om nulltoleranse og antikorrupsjon som tverrgående hensyn
- utarbeide policy- og prosedyredokumenter som samlet gir en helhetlig oversikt over systemet for å håndtere risikoen for økonomiske misligheter
- foreta overordnede vurderinger av risikoen for økonomiske misligheter i bistandsporteføljen som helhet, som grunnlag for prioritering av forebyggende og avdekkende tiltak
- etablere systemer og rutiner som gir ledelsen i Utenriksdepartementet og Norad styringsinformasjon om hvordan den samlede håndteringen – fra forebygging og avdekking til oppfølging av mistanke – fungerer
- styrke opplæringen av ansatte slik at de er i stand til å ivareta prioriterte forebyggende og avdekkende tiltak innenfor sitt ansvarsområde
- stille krav til tilskuddsmottakere innenfor søknadsbaserte tilskuddsordninger om å dokumentere hvordan risikoen for økonomiske misligheter gjør seg gjeldende i prosjektene
- sørge for at utbetaling ikke foretas før krav knyttet til utbetalingen er innfridd så langt mulig.
Ferdig behandlet i Stortinget
Les mer på stortinget.noSpørsmål?

