Dokument 3:4 (2011–2012) / Offentliggjort Undersøkelse av reorganiseringen av skatteetaten
Reorganiseringen av skatteetaten i perioden 2008–2009 har på vesentlige områder ført til en forbedret skatteforvaltning. Målet om å styrke kontroll og innkrevingsvirksomheten overfor næringsdrivende og selskaper er imidlertid ikke nådd. I tillegg tar klagesaksbehandling for lang tid, og Skatteopplysningen og skattekontorene gir for dårlige svar til brukerne.
Våre funn
- Reorganiseringen har på vesentlige områder ført til en forbedret
skatteforvaltning. - Reorganiseringen ble mer krevende enn skatteetaten hadde forutsett.
- Skatteetatens samlede kontrollvirksomhet overfor næringsdrivende og selskaper har blitt redusert i perioden 2006–2010.
- Klagebehandling knyttet til klagenemndene for henholdsvis skatt og merverdiavgift tar fortsatt for lang tid, og undersøkelsen viser at det har vært en negativ utvikling i perioden fra 2006 til 2010.
- Etableringen av Skatteopplysningen som en landsdekkende telefontjeneste har i stor grad gitt brukerne lik tilgjengelighet til skatteetaten.
- Skatteetatens samarbeid med fire av de mest sentrale offentlige etatene har ikke blitt bedre etter reorganiseringen.