Hopp til hovedinnhold

Dokument 3:4 (2011–2012) / Offentliggjort Undersøkelse av reorganiseringen av skatteetaten

Reorganiseringen av skatteetaten i perioden 2008–2009 har på vesentlige områder ført til en forbedret skatteforvaltning. Målet om å styrke kontroll og innkrevingsvirksomheten overfor næringsdrivende og selskaper er imidlertid ikke nådd. I tillegg tar klagesaksbehandling for lang tid, og Skatteopplysningen og skattekontorene gir for dårlige svar til brukerne.

Våre funn

  • Reorganiseringen har på vesentlige områder ført til en forbedret
    skatteforvaltning.
  • Reorganiseringen ble mer krevende enn skatteetaten hadde forutsett.
  • Skatteetatens samlede kontrollvirksomhet overfor næringsdrivende og selskaper har blitt redusert i perioden 2006–2010.
  • Klagebehandling knyttet til klagenemndene for henholdsvis skatt og merverdiavgift tar fortsatt for lang tid, og undersøkelsen viser at det har vært en negativ utvikling i perioden fra 2006 til 2010.
  • Etableringen av Skatteopplysningen som en landsdekkende telefontjeneste har i stor grad gitt brukerne lik tilgjengelighet til skatteetaten.
  • Skatteetatens samarbeid med fire av de mest sentrale offentlige etatene har ikke blitt bedre etter reorganiseringen.

Stortinget har ferdigbehandlet saken

Vi overleverte undersøkelsen til Stortinget 6. desember 2011. De behandlet den 26. mars 2012.

Les mer på stortinget.no
Kategorier: Offentlig forvaltning Skatter/avgifter