Dokument 3:11 (2022-2023) / Offentliggjort Kvalitet og effektivitet i drift og vedlikehold av riks- og fylkesveier
Kostnadene til drift og vedlikehold av riks- og fylkesveiene har økt betydelig, men veiene har verken blitt mer fremkommelige, miljøvennlige eller tryggere. Riksrevisjonen mener dette er kritikkverdig.
- (PDF, 3,92 MB) Les hele undersøkelsen
Kort bakgrunn
- Vi har undersøkt hvordan Samferdselsdepartementet og Statens vegvesen legger til rette for at drift og vedlikehold av landets riks- og fylkesveier utføres effektivt og med god kvalitet.
- Vi har undersøkt perioden 2015 til 2022.
- Drift og vedlikehold skal bidra til at veiene blir trygge, fremkommelige og miljøvennlige.
- Drift inkluderer for eksempel brøyting, mens vedlikehold skal opprettholde veiens tilstand.
- I 2021 kostet drift og vedlikehold av riks- og fylkesveier rundt 21 milliarder kroner.
Overordnet vurdering: Kritikkverdig
-
Ikke tilfredsstillende
-
Kritikkverdig
-
Sterkt kritikkverdig
Det er kritikkverdig at kostnadene til drift og vedlikehold har økt betydelig siden 2015 uten at dette har gitt mer fremkommelige, miljøvennlige eller tryggere riks- og fylkesveier.
Det er flere svakheter i Statens vegvesens styring og oppfølging av drifts- og vedlikeholdsarbeidet, blant annet innen mål- og resultatstyring, planlegging, kontraktsutforming- og oppfølging, internkontroll og forbedringsarbeid. Samlet sett er dette kritikkverdig.
Det er ikke tilfredsstillende at Samferdselsdepartementet ikke sikrer seg god nok informasjon om resultatene av arbeidet med drift og vedlikehold på riks- og fylkesvei.
Konklusjoner
- Kostnadene til drift og vedlikehold økte med fire milliarder kroner fra 2019 til 2021. Justert for prisvekst var økningen på to milliarder.
- Prisøkning forklarer noe av økningen, men mindre effektive driftskontrakter er også en viktig årsak.
- Vedlikeholdsetterslepet på norske veier har økt.
- Antallet dødsulykker hvor forhold knyttet til drift og vedlikehold har medvirket, har vært stabilt.
- Fremkommeligheten har ikke blitt bedre.
- Klimagassutslippene fra drift og vedlikehold har ikke gått ned.
- Statens vegvesen har for lite styringsinformasjon og utnytter ikke data godt nok. Dette gjør det vanskelig for Vegvesenet å forbedre seg.
- Statens vegvesen planlegger i liten grad vedlikehold på lang sikt. Det gir mindre effektivt vedlikehold og lite forutsigbarhet for entreprenørene.
- Det er svakheter ved flere av Statens vegvesens rutiner, IT-systemer og læringsprosesser, blant annet rutinene for å lære av trafikkulykker der drift og vedlikehold er medvirkende.
- Det er svakheter i arbeidet deres med å utforme og følge opp driftskontraktene.
- Departementet har innhentet lite informasjon om hvordan drift og vedlikehold har bidratt til å nå de nasjonale målene.
- De har i liten grad bedt om rapportering fra fylkeskommunene om måloppnåelsen for de nasjonale målene.
- I 2020 ble administrasjonen av fylkesveiene overført fra Statens vegvesen til fylkeskommunene gjennom regionreformen.
- Det er større muligheter for lokale tilpasninger og løsninger enn tidligere.
- Det har blitt mindre stordriftsfordeler og mer fragmenterte kompetansemiljøer innenfor drift og vedlikehold.
- Reformen har gitt større behov for koordinering og samarbeid mellom veieierne.
Anbefalinger
Vi anbefaler Samferdselsdepartementet å sørge for at Statens vegvesen
- utarbeider bedre beslutningsgrunnlag for å styre og følge opp drifts- og vedlikeholdsarbeidet
- viderefører arbeidet med overgangen til en mer strategisk og kostnadseffektiv vedlikeholdsplanlegging
- identifiserer og utbedrer svakheter i rutiner og IT-systemer for å forbedre drifts- og vedlikeholdsarbeidet
- fortsetter å utvikle drifts- og vedlikeholdskontraktene i samarbeid med entreprenørmarkedet og styrker oppfølgingen av kontraktene
- vurderer å innføre nye miljø- og klimakrav i drifts- og vedlikeholdskontrakter
- etablerer samarbeidsarenaer, både internt og mellom veieiere
Vi anbefaler også departementet å sikre seg informasjon om resultatene av arbeidet med drift og vedlikehold på riks- og fylkesvei for å følge opp at de nasjonale målene nås.