Dokument 3:7 (2023–2024) / Offentliggjort Digitalisering i politiet
Politiet har digitalisert for lite. Konsekvensen er at borgere får mindre trygghet og dårligere bekjempelse av kriminalitet. Politiet har ikke prioritert å digitalisere sentrale systemer for straffesaksbehandling og arbeidstidsplanlegging, systemer som er avgjørende for at de skal gjøre en god jobb.
- (PDF, 1,83 MB) Last ned fullversjon
Kort bakgrunn
- Politiet har foreldede IT-systemer som fører til ineffektiv ressursbruk og mangelfull styringsinformasjon.
- Direktoratet for forvaltning og økonomistyrings evaluering av politireformen viser at politidistrikter og særorgan er lite fornøyd med digitale tjenester og verktøy.
- En rapport fra Forsvarets forskningsinstitutt (FFI) viser at Justis- og beredskapsdepartementet og Politidirektoratet har manglet kunnskap om teknologi og om hvordan teknologi kan brukes for å utvikle framtidens politi- og påtaletjenester.
Overordnet vurdering
-
Ikke tilfredsstillende
-
Kritikkverdig
-
Sterkt kritikkverdig
Det er kritikkverdig at Justis- og beredskapsdepartementet og Politidirektoratets styring av digitaliseringsarbeidet i politiet har vært lite langsiktig og preget av kortsiktige prioriteringer.
Manglende digitalisering av sentrale fagsystemer for straffesaksbehandling og arbeidstidsplanlegging har ført til høy teknisk gjeld, lite effektiv ressursbruk og lite brukervennlige løsninger.
Den teknologiske utviklingen tilsier at digitalisering er en forutsetning for å løse samfunnsoppdraget. Manglende digitalisering vil derfor gi mindre trygghet til borgerne og dårligere bekjempelse av kriminalitet.
Konklusjoner
- Flere evalueringer peker på at Justis- og beredskapsdepartementets styring har vært lite strategisk og at departementet primært har sett på digitalisering som et virkemiddel for kortsiktig effektivisering.
- Store deler av bevilgningene til IT-utvikling i politiet har være øremerket arbeid med å utføre oppdragene fra departementet og etterlevelse av internasjonale avtaler.
- Departementet detaljstyrer politiets digitaliseringsarbeid og styringen er lite langsiktig.
- Etter at merverdiprogrammet ble stoppet i 2015 har politiet fulgt en strategi om å gjennomføre flere, mindre prosjekter.
- Inntil nylig har det i styrende dokumenter vært lite oppmerksomhet om digitalisering.
- Politiet har i mindre grad lykkes med å effektivisere virksomheten gjennom digitalisering og gjøre tjenestene mer brukervennlige.
- De bruker betydelig mindre ressurser til å utvikle nye IT-løsninger enn det Nav og Skatteetaten gjør.
- Politiet har hatt utfordringer med å bruke opp midler avsatt over statsbudsjettet til IT-utvikling blant annet på grunn av manglende gjennomføringsevne. Parallelt øker kostnadene til drift og forvaltning av gamle IT-løsninger.
- Det er sammensatte årsaker til at politiet ikke har lykkes med å digitalisere virksomheten.
- Justis- og beredskapsdepartementet og politiet har i liten grad prioritert å digitalisere sentrale fagsystemer på straffesaksområdet.
- Politiet har ikke prioritert å digitalisere arbeidstidsplanleggingen.
- Viktige forutsetninger for å lykkes har ikke vært på plass. Den digitale modenheten har vært lav, og politiets ledelse har hatt mangelfull forståelse av hvordan teknologi brukes i oppgaveutførselen.
- Smidige utviklingsmetoder krever autonomi, men forutsetter samtidig realistisk planlegging og styring.
- Høy teknisk gjeld gir økende driftskostnader og gjør det utfordrende å få til digitalisering.
- For lite av politiets IT-kapasitet brukes til å digitalisere sentrale fagsystemer.
- Politiet utnytter i liten grad skyløsninger og egne data til å forbedre virksomheten.
Våre anbefalinger
For å effektivisere ressursbruken, få til mer brukervennlige tjenester og understøtte måloppnåelse på politiets samfunnsoppdrag anbefaler vi at Justis- og beredskapsdepartementet
- legger til rette for langsiktighet i styringen slik at politiet kan ta i bruk ny teknologi og digitalisere virksomheten
- i etatsstyringen følger opp at Politidirektoratet utvikler sin styring og oppfølging av bruken av ny teknologi, nye utviklingsmetoder og digitalisering av virksomheten