Rapportert i Dokument 1 (2023─2024) / Offentliggjort Forståelig kommunikasjon i vedtaksbrev fra Statens pensjonskasse og Nav
Nav sine vedtaksbrev om alderspensjon og uføretrygd følger ikke Språkrådets anbefalinger til klarspråk. Et vedtak fra Nav har stor betydning for mottakerne. Derfor er det viktig at språket i vedtakene er klart, korrekt og tilpasset mottakeren.
- (PDF, 1,07 MB) Last ned fullversjon
-
Ikke tilfredsstillende
-
Kritikkverdig
-
Sterkt kritikkverdig
Det ikke er tilfredsstillende at Nav i sine vedtaksbrev om alderspensjon og uføretrygd ikke følger Språkrådets anbefalinger til klarspråk.
Konklusjoner
Arbeids- og velferdsetaten (Nav) og Statens pensjonskasse (SPK) følger i ulik grad anbefalingene om klarspråk.
- Nav følger 41 prosent av Språkrådets anbefalinger til klarspråk i sine vedtaksbrev.
- Nav har svake systemer for internkontroll av klarspråksarbeidet.
- Nav overholder veiledningsplikten overfor brukerne.
- SPK følger 77 prosent av Språkrådets anbefalinger til klarspråk i sine vedtaksbrev.
- SPK har systemer for internkontroll av klarspråksarbeidet.
- SPK overholder veiledningsplikten overfor brukerne.
Anbefalinger
Vi anbefaler at Arbeids- og inkluderingsdepartementet
- følger opp at Nav følger anbefalingene til klarspråk i vedtaksbrev om
alderspensjon og uføretrygd - sikrer at Nav har tilstrekkelige systemer for internkontroll i klarspråksarbeidet
- vurderer hvordan erfaringer fra klarspråksarbeidet i SPK og Nav kan være til nytte for andre av departementets virksomheter
Om undersøkelsen
Vi har kontrollert om Nav og Statens pensjonskasse kommuniserer på et
klart og forståelig språk i vedtaksbrev, og om de tilbyr veiledning som er
tilgjengelig og tilpasset brukerne.