Dokument 1 (2025─2026) / Offentliggjort Årlig rapport til Stortinget om regnskapsrevisjon 2024
Gjennomgangen av regnskapene, og oppfølgingen av tidligere saker, viser at norsk statsforvaltning har gjennomgående god kvalitet. Det er viktig for tilliten til staten.
-
(PDF, 7,56 MB)
Last ned fullversjon
Kort fortalt
- Statens regnskaper er i all hovedsak riktige og har god kvalitet!
- Vi har syv nye kritikksaker.
- Vi har fulgt opp åtte saker fra tidligere års revisjoner. Vi avslutter alle.
- Revisjon virker: Det er et generelt trekk at statsforvaltningen følger opp våre anbefalinger.
Statens regnskaper er riktige
Statens regnskaper er i all hovedsak riktige. Det er positivt og gir tillit til offentlig pengebruk.
Vi har revidert
- Statsregnskapet, som er på totalt 2 952 milliarder kroner
- 230 årsregnskap for departementene, statlige virksomheter og andre regnskapspliktige enheter i staten
Rapport om revisjon av statsregnskapet med konklusjon om enkelte forbehold
- Bevilgningsregnskapet er riktig avlagt, men det er usikkerhet om vesentlige beløp i årsregnskapet til Nav, og regnskapet kan inneholde feilinformasjon.
- Kapitalregnskapet er riktig avlagt, men det er usikkerhet om vesentlige beløp i årsregnskapet til Nav, og regnskapet kan inneholde feilinformasjon.
- Statsregnskapets oversikter over samtykker (fullmakter) til å inngå forpliktelser utover budsjettåret er ikke fullstendig presentert for ni departementer.
Rapport om revisjon av statsregnskapet
Les rapporten her (pdf)
Revisjonsberetning med forbehold for ti årsregnskap
- Nav: Vi kan ikke bekrefte utbetalinger av 475 milliarder kroner til tilskudd og stønader på grunn av betydelige svakheter i internkontrollen i datasystemene for alderspensjon, uføretrygd, avtalefestet pensjon og foreldrepenger. Les mer her
- Forsvaret: Vi kan ikke bekrefte varebeholdninger på grunn av svakheter i den interne kontrollen for å følge opp varebeholdninger. I tillegg har Forsvaret ikke avsatt korrekt i regnskapet for usikre forpliktelser og anvender feil regnskapsprinsipp for bokføring av forskudd til leverandører.
- Forsvarsbygg: Påløpte kostnader og tilhørende inntekter fra bevilgning i bygge- og anleggsprosjekter er bokført feil.
- Direktoratet for medisinske produkter: Innbetalinger for prosjekter og tjenester og gebyrinntekter er bokført feil.
- Folkehelseinstituttet: Vi kan ikke bekrefte bokførte beløp for kjøp, salg og beholdning av vaksiner, på grunn av feil og svakheter i varelagersystemet SD2.
- Kriminalomsorgsdirektoratet: Vi kan ikke bekrefte de regnskapsførte inntektene fra arbeidsdriften, på grunn av svakheter i rutiner for å sikre at alt kreditt- og kontantsalg blir registrert og bokført i regnskapet.
- Svalbards miljøvernfond: Vi kan ikke bekrefte de regnskapsførte gebyrinntektene, på grunn av svakheter i internkontrollrutiner som skal sikre at alle gebyrinntekter fra tilreisende med turistskip blir registrert og bokført.
- Mattilsynet: Vi kan ikke bekrefte alle bokførte inntekter fra gebyrer på grunn av svakheter i internkontroll som skal sikre korrekt inntektsføring av gebyrer for grensekontroller.
- Havforskningsinstituttet: Vi kan ikke bekrefte bokførte inntekter og utgifter for eksternfinansiert virksomhet, på grunn av manglende sporbarhet til prosjektregnskapet. Det er også mangler i føring av innbetalte forskudd til balansen og avregning av inntekter i forhold til utgifter.
- Statens vegvesen: Billettinntekter og tilskudd er bokført med brutto beløp i kontantregnskapet, mens faktisk utbetaling, kontantstrømmen, er et nettobeløp.
Hva er en revisjonsberetning med forbehold?
Enkeltsaker
-
Ikke tilfredsstillende
-
Kritikkverdig
-
Sterkt kritikkverdig
Kritikkverdig
- Det er kritikkverdig at Navs kontroll av utbetaling av stønad til ortopediske hjelpemidler ikke oppfyller kravene som er gitt i lov om folketrygd og reglement for økonomistyring i staten. Det er også kritikkverdig at summen av fakturakontroller og kompenserende kontrolltiltak ikke tilfredsstiller kravene til en internkontroll som er tilpasset risiko og vesentlighet. Les mer her
- Det er kritikkverdig at Skatteetaten ikke i tilstrekkelig grad etterlever bestemmelsene i økonomireglementet om å forebygge og avdekke økonomisk kriminalitet. Det er også kritikkverdig at Skatteetaten ikke etterlever skatteforvaltningslovens bestemmelser om ilegging av tilleggsskatt etter meldingskontroller. Les mer her
- Det er kritikkverdig at Sametinget i perioden 2017–2019 har gitt lånegaranti til kjøp, drift og utbedringer av lokaler til det samiske museet Várdobáiki AS i strid med Grunnlovens § 75 og bevilgningsreglementet § 6. Les mer her.
-
Ikke tilfredsstillende
-
Kritikkverdig
-
Sterkt kritikkverdig
Ikke tilfredsstillende
- Det er ikke tilfredsstillende at politidistrikter og særorganer ikke gjennomfører og dokumenterer alle anskaffelser i tråd med anskaffelsesregelverket. Det er heller ikke tilfredsstillende at politiet har gjort avrop på rammeavtaler ut over avtalenes kunngjorte verdi og ikke har tilstrekkelige systemer og rutiner for å følge dette opp. Les mer her
- Det er ikke tilfredsstillende at Utdanningsdirektoratet ikke har etablert rutiner for å vurdere det samlede risikonivået for utvelgelse av tilsynsobjekter blant de private barnehagene og skolene. Det er heller ikke tilfredsstillende at halvparten av tilsynene som Utdanningsdirektoratet gjennomfører er dokumentasjonskontroller og ikke tilsyn av om midlene kommer barna og elevene til gode. Les mer her
- Det er ikke tilfredsstillende at Statens vegvesen ikke sikrer at skattepliktig bruk av tjenestekjøretøy blir dokumentert. Det er dermed stor sannsynlighet for at Statens vegvesen ikke har innrapportert all skattepliktig bruk av tjenestekjøretøy til skattemyndighetene. Les mer her
- Det er ikke tilfredsstillende at Nav ikke har etablert tilgangskontroller og logging i databaser i datasystemene for alderspensjon, uføretrygd, avtalefestet pensjon og foreldrepenger i tråd med kravene i økonomiregelverket. Les mer her
Oppfølging av tidligere saker
Vi følger opp revisjoner vi tidligere har rapportert til Stortinget. I år har vi fulgt opp åtte saker fra Dokument 1 fra 2019, 2020, 2021, 2022 og 2023. Vi avslutter alle disse sakene:
- Stortingets forutsetninger for gebyrfinansiering av offentlige tjenester
- Forståelig kommunikasjon i vedtaksbrev fra SPK og Nav
- DFØ som tjenesteleverandør og etterlevelse av krav til avstemminger i økonomiregelverket
- Kildeskatt på utbytte til utenlandske aksjonærer
- Informasjonssikkerhet og tilgjengeliggjøring av person- og helseopplysninger i helseregistre
- Helsedirektoratets etterkontroller av helserefusjoner
- Ny registerplattform og informasjonssikkerhet ved Brønnøysundregistrene. Se egen oppfølgingsrapport om her (pdf)
- Nasjonal transportplan
Spørsmål?